Přeskočit na hlavní obsah

To moje české aneb 100 let republiky



Dneska je líná neděle. Vzbudím se pozdě. Z postele vylezu asi hodinu po tom, co jsem se probrala. Zjišťuju, že je dneska výročí vzniku naší republiky. Málem bych zapomněla. Díky osmihodinovému časovému posunu jsem to trošku zaspala. Říkám si, že je to skvělý, jak se to slaví. Všude po republice je spousta kulturních doprovodných akcí a lidi o tom píšou. Taky o tom chci napsat. O tom jak "to české" vnímám já. Blíží se mé roční výročí pobytu v zahraničí a to se člověku pohled na naší zemi docela změní.


Za ten rok jsem v Čechách nebyla ani jednou. Ze začátku jsem ani nechtěla. Ne, že bych to tam neměla ráda, ale měla jsem obrovskou touhu po změně. Změna mi vlila novou chuť do života. To je jisté. Ale postupem času, jsem začala vzpomínat. Třeba na jídlo. Na změny ročních období. Na češtinu. Na rodinu a přátele. Na všechny ty maličkosti co dělají domov v Čechách domovem. Pokud jste nikdy nežili delší dobu v zahraničí, těžko si dokážete představit, jak velkou chuť mám po roce na správně načepované české pivo. Jak bych si hrozně dala knedlíky, ze kterých odkapává svíčková omáčka. A pak se odvalila na gauč s plným pupkem. Jak ráda bych vstala hodně brzo, obula holinky s nevkusným kytkovaným vzorem a šla do lesa na houby. Měla hlínu za nehtama a ruce by mi voněly houbami a mechem. Nebo jak ráda bych se zasmála s někým, kdo chápe český humor a umí si dělat srandu sám ze sebe (to některé národy prostě neumí). Říkala bych slova jako "jablíčko", "krteček" a "lžička" a nikomu by to nepřipadalo infantilní.

Nikdo vás nepřipraví na to, že si třeba rok nedáte tvaroh, mák nebo povidla. Pardon, ale dneska mám od rána chuť na chodský koláč. Nebo takový obyčejný chlebíček. Jsem obrovský žrout chlebíčků. Mohla bych je jíst k snídaní, k obědu, k odpolední kávě a i k večeři. Nevim jestli ve mě někdy dokáže podobné pocity vyvolat něco jako "open-faced sandwich". Ale abych nemluvila jenom o jídle. Musím říct, že například české zdravotnictví je opravdu skvělá věc. Třeba, když jdete k zubaři, tak tam zaplatíte jenom občas, když vám tam dělají něco většího než obykle. Za tohle bysme měli být opravdu vděční. Bolest zubů je jedna z nejhorších co znám (ještě jsem nerodila, potom budu asi mluvit jinak) a když prostě nemáte peníze na to, aby vás ošetřili, neumíte si představit jaké to je. Ve spoustě zemí si péči o zuby musí lidé hradit zvlášť a z vlastních peněz. Samozřejmě vím, že v Čechách není všechno dokonalé. To není nikde. Ale pro každého se všude najde něco dobrého.

Po téměř roce ve stále stejném počasí toužím po změnách ročních období. Po děšti a sněhu. Opravdu se těším na tu sněhovou brečku, která je špinavá a promočí vám boty. Vim, že to už se může zdát příliš, ale já to takhle mám. 

Nebo si všimněte toho, jak jsou Češi ohromně vynalézaví. České ženy jsou právem považovány za jedny z nejkrásnějších na světě. A ostatní národy mají Čechy taky za nesmírně pracovité. A dalo by se toho vyjmenovat mnohem víc.


Mě už za nedlouho čeká návrat domů, takže tohle výročí je pro mě víc než nostalgické. Připomíná mi to všechno, co jsem okolo sebe celou dobu měla, ale nevnímala. Bylo to moc samozřejmé. Těším se, že si to budu všechno užívat jako poprvé. A slibuju, že až si dám první svíčkovou, nebudu to prožívat moc nahlas. Sem tam je dobré, trochu si popřemýšlet o tom co je až moc samozřejmé a zkusit si to znovu užít.

Takže všechno nejlepší do dalších let naše republiko!

Nostalgická Aneta.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

O čem že to bude?

Zdravím Vás, milí návštěvníci mého blogu. Ať už jste tady omylem nebo ne, určitě Vás zajímá o čem že to bude. Bude to o tom, co se týká mého života. Jak vnímám svět kolem sebe, o mě, o mém cestování, o mých bláznivých nápadech (tak jim říkají hlavně ostatní, podle mě jsou geniální), semtam asi přihodím nějaký ten recept a o čemkoliv dalším co bych chtěla sdílet. Víte, já si vůbec nejsem jistá, jestli to vůbec někoho zaujme. Jestli mám dát webovou adresu svojí rodině a přátelům a nebo psát blog na tajňačku. Někdy je jednodušší, ukázat to pouze cizím. Ale uvidíme jak to dopadne. Vždycky všechno nějak dopadne. A jak říká moje mamka, já jsem ryba a ryby si tak nějak plujou po proudu. I když já plavu podle mě spíš proti ve spoustě věcech. Každopádně tady nečekejte nějaké extra moderní hnutí za veganství, zero waste, kontroverzní hodnocení lecčeho a tak podobně. Věci, které jsou podle mě správné, dělám normálně bez nějakých extrémů. Pro někoho je to dost, pro někoho málo, pro mě je to no

Mlhavá rána

Tenhle týden musím vstávat do práce dřív než obvykle. Třeba zítra ve 3:50 ráno. Jo, to ani neni ráno, to je ještě noc, když slunce vychází okolo 7. Nedá se nic dělat. Abych nebyla úplně zblbá, používám aplikaci v mém iPhonu (který vlastně není můj) a vždycky si nastavím kolik hodin chci spát. Funguje to jako budík, jenom s tim rozdílem, že vás to upozorní, kdy máte jít spát. Nastavíte si jak dlouho před plánovaným usnutím má zazvonit a můžete na něj s klidným srdcem zapomenout. Což mě nesmírně vyhovuje. Večer mám totiž nejvíc nápadů, chci dělat spoustu věcí a pak se zapomínám. Já upřímně nevím, jestli tuhle funkci mají i jiné značky telefonů, ale kdyby ne, zkuste jenom klasickej budík. Pro mě je to skvělá vychytávka. O tom jsem ale vlastně psát nechtěla. Takže vstávám brzo. Jít znovu spát, než se vzbudí moje práce, je ještě horší, než být nevyspalá. Takže mám po ránu dost času přemýšlet. Připravit všechno co je potřeba a v klidu si vypít kafe. Což je k nezaplacení. Hlavně to kaf